maandag 28 februari 2011

Jurk Adyna van het merk Collie-Collie.com

Dit is de Adyna met taartpunten van de Willemientje in de zijnaad, en ik heb roezels erop gezet. De taartpunten zitten tot aan het "tunnelbeleg". Ik heb geen tunnelbeleg gedaan, maar een ceintuur gemaakt om de jurk te tailleren.



In december heb ik een Ruffler-voetje gekocht voor m'n Pfaff.... had ik dat maar eerder gedaan! Ik heb voor Bridget een Willemientje gemaakt voor de kerst, moet ik nog goed op de kiek zetten... komt er aan. In het begin was het even rommelen en uitproberen. Het bleek dat je de rimpelstrook, goed vrij moet neerleggen, als je hand er een beetje blijft achterhaken, dan schuift het plooitje weg voordat je er overheen stikt. Dus... bij de volgende jurk, deze zachtappeltjesgroene, was ik goed voorbereid... De naaimachine halverwege de tafel geschoven... de strook zigzaggend voor de machine neergelegd.



Wanneer je wil beginnen met stikken... de stof volledig door het "systeem" heen schuiven. Het geleid vanzelf langs een "vorkje" waar het stofje ook overheen slalomt, zodat de stof niet gaat zwieberen van links naar rechts. Dan begin je te stikken...





Je rechtervoet geeft gas, je linkerhand is een stofgeleider... en je rechterhand... eh.... pakt je glas met water en je neemt af en toe een slokje...!!! Echt waar, absoluut NIETS aanraken, dan gaat het perfect!





Zie mooie plooitjes achter elkaar. Even groot... en stel dat je hand toch ergens blijft haken en er een plooitje wordt weggeschoven/overgeslagen, gewoon met een speldje een plooitje vouwen vastpinnen en verder gaan!






En zie een hele berg rimpelstrook, die is ca. 15 meter gerimpelde strook (oftewel 30 meter strook die is verwerkt tot 15m. rimpelstrook). 

Het mooie van het rufflervoetje is, dat je die op allerlei standen kan instellen. Om de hoeveel gestikte steken je het volgende plooitje wilt hebben en hoe diep je het plooitje wilt hebben. Met een schuifje bepaal je hoe vaak er geplooid wordt en met je steekgrootte hoeveel ruimte er tussen zit. Ook zit er een schroefje aan het voetje waarmee je de diepte van de plooi instelt. Je moet wel even wat stroken proefnaaien en meten voor en na het plooien, zodat je kan uitrekenen hoeveel je nodig hebt om 1 meter gerimpelde strook te krijgen. Maar uiteindelijk kan je best wel nauwkeurig stroken van te voren knippen en dan aan elkaar naaien. Die 15m rimpelstrook was voor 4 jurkjes... ik had maar een restantje van 10cm over! Hoe ik het voetje had ingesteld, is het aantal meters benodigde rimpelstrook x2. En het klopte best wel nauwkeurig vind ik zelf.

Dit voetje kan ook plooien en vastnaaien tegelijk, maar aangezien ik nooit van te voren precies weet wat ik ga doen, maak ik liever eerst een geplooide strook en meet dan af wat ik nodig heb, lock de uiteinden af, stik de uiteinden aan elkaar vast, en dan zet ik het aan de jurk vast.


Ik ben ontzettend blij met het resultaat. Een echt professioneel, nauwkeurig, gelijkmatig en mooi gerimpelde strook!


Nicole Claudia Blok
Ontwerpster en eigenaar Collie-Collie.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten